Accu’s en winterse kou gaan niet goed samen. Zodra het kwik richting het vriespunt zakt worden met name oudere accu’s extra kwetsbaar voor problemen. Dit vertaalt zich meestal in een youngtimer die op een ochtend simpelweg niet meer start. Met onze tips zorgt u ervoor dat u de accu van uw youngtimer ook in de winter op spanning houdt.
22 december 2020
Onderhoud en schade
De accu is een cruciaal onderdeel van uw youngtimer, maar kan helaas ook erg kwetsbaar zijn voor kou. Het kan dan zomaar gebeuren dat u ’s ochtends uw auto wil starten en uw accu volledig leeg blijkt te zijn. Met behulp van de wegenwacht of iemand anders met een stel startkabels kan er in sommige gevallen nieuw leven in de accu worden geblazen. In andere gevallen betekent een dergelijke situatie het definitieve einde van uw accu.
Wat maakt een accu zo kwetsbaar voor kou?
Moderne auto’s beschikken tegenwoordig over een dichte accu die minder kwetsbaar is voor verlies van spanning. In de meeste youngtimers treft u echter een traditionele accu aan, met zogenoemde draaidoppen erop. Met name accu’s van vier jaar en ouder kunnen al snel aan capaciteit verliezen.
Daalt het kwik rond het vriespunt, dan zakt de spanning al snel met zo’n 30-40% terug. Doordat het startten van een motor relatief veel stroom kost, kan dit de laatste reserves uit uw accu halen en is het einde oefening. Om vervelende verassingen met uw accu te voorkomen geven wij u graag een aantal tips om uw accu ook tijdens de wintermaanden op spanning te houden.
Controleer de leeftijd en conditie van uw accu
Als u weet hoe het ervoor staat met uw de accu in uw youngtimer, weet u ook wat u kunt verwachten. Op de zijkant van de accu vindt u meestal het bouwjaar, waardoor u kunt inschatten hoe oud en kwetsbaar uw accu is.
Controleer ook of er roestvorming op of rond de polen van uw accu zit. Eventuele roestvorming moet direct worden verwijderd. Dit kunt u zelf doen, maar gezien het risico op kortsluiting raden wij aan om hiervoor langs een garage te gaan.
Heeft u een spanningsmeter? Dan kunt u zelf de huidige spanning van uw accu controleren. Bij een draaiende motor moet de spanning op ongeveer 14 volt zitten.
Controleer eveneens de accuvloeistof. Dit is een mengsel van zwavelzuur en gedestilleerd water. Het water kan verdampen, waardoor bijvullen nodig is. Wie heel handig is kan dit zelf doen, maar in andere gevallen raden wij u aan om ook dit bij een garage te laten doen.
Meters maken met uw youngtimer
Te weinig of alleen korte ritjes zijn slecht voor de accu van uw youngtimer. Zoals eerder genoemd kost het startten van uw auto veel stroom. Wanneer u vervolgens een klein ritje maakt naar bijvoorbeeld de lokale supermarkt, krijgt uw accu niet de kans om voldoende bij te laden.
Maak daarom ook af een toe een langere rit van tenminste 25 kilometer. Pas dan kan de accu echt goed opladen.
Uw youngtimer in de winterstalling
Indien u over een warme en droge stalling of garage beschikt, kunt u uw youngtimer het beste hierin plaatsen. Sommige eigenaren kiezen ervoor om hun youngtimer te laten overwinteren in de stalling. Lang stilstaan is echter niet fijn voor uw accu. Sluit uw accu daarom af en toe aan op een druppellader.
Met de bovengenoemde tips komt de accu van uw youngtimer ongeschonden de winter door. Vergeet natuurlijk ook niet om te controleren of uw youngtimer nog goed verzekerd is, zodat u in het voorjaar onbezorgd de weg op kan.
Youngtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen