De Porsche 911 997 is een unieke youngtimer

25 juni 2024

Besproken youngtimers

Mark Reus

De Porsche 911 997 markeerde voor Porsche de terugkeer naar het rijke verleden en leidde tot een succesvolle generatie van deze iconische sportwagen. Inmiddels wint de 911 als youngtimer opnieuw aan populariteit. 

De Porsche 911 is een van de meest iconische sportwagens die ooit is voortgebracht. Het is een van de langstlopende in serie geproduceerde sportwagens, waarvan een deel inmiddels de status youngtimer of zelfs oldtimer heeft bereikt. De Porsche 911 997 heeft inmiddels ook deze bijzondere mijlpaal bereikt.

1251

Porsche 911 997

Zeven jaar na de introductie van de 911 996 presenteerde Porsche in 2004 de 911 997. De zesde generatie van de 911 was in het begin leverbaar als Coupé, Targa, Cabriolet en Speedster.

De 997 borduurde voor een groot deel voort op de 996. Wat wel veranderde waren de spiegeleivormige koplampen, die niet bij iedereen in de smaak vielen. Daarom keerde Porsche terug naar ronde schijnwerpers die sterk overeenkomen met de eerste Porsche 911 uit 1963. 

Een ander verbeterpunt vormde het interieur van de 996, dat niet altijd even kwalitatief was. Porsche heeft daarom in de 997 veel meer hoogwaardige materialen gebruikt. 

De 997 wordt aangedreven door benzinemotoren met een cilinderinhoud variërend van een 3,6-liter met 325 pk tot een 4,0 liter met 345 pk. Met de introductie van de Turbo en Turbo S steeg het vermogen naar respectievelijk 500 en 530 pk. Later volgden nog de GT2 en GT2 RS met 530 pk en 620 pk en zijn daarmee de zwaarst gemotoriseerde 997’s. De GT3 en GT3 RS hebben namelijk een vermogen van 415 pk en 450 pk.

Eind 2008 kreeg de 997 een facelift die vooral onderhuids goed zichtbaar en voelbaar is. De Porsche werd voorzien van een nieuwe motor met directe brandstofinspuiting. Voor een betere gewichtsverdeling werd deze motor 10 millimeter lager in de auto geplaatst. Sommige modellen kregen ook de Porsche Doppelkupplung (PDK), een nieuwe automaat met dubbele koppeling. Verder is in het interieur een nieuw infotainmentsysteem te vinden. Aan de buitenkant is de vernieuwde 997 te herkennen aan koplampen voorzien van led-verlichting en een nieuwe voorbumper. 

De productie van de 997 liep tot 2012, waarna Porsche de 991 introduceerde. Van de 997 zijn er in totaal 218.443 exemplaren gebouwd.

Speciale 997-modellen

Speciaal voor de Nederlandse markt bracht Porsche samen met dealernetwerk Pon de Carrera 4S Pon Edition en 4S Cabrio Pon Edition op de markt, van beide modellen zijn er slechts 15 geproduceerd.

De 997 Sport Classic was met een prijs van €276.300 de duurste uit de reeks. Deze Porsche was geïnspireerd op de Carrera RS uit 1972 en kreeg speciale velgen, ducktailspoiler en double bubble daklijn mee. Van de 997 Sport Classic zijn er in totaal 250 van geproduceerd.

Een van de meest interessante modellen van deze generatie is de GTS, een naam die Porsche lang niet meer had gebruikt voor een 911. De GTS herbergt de beste onderdelen van alle 911’s van deze zesde generatie. Zo heeft deze Porsche de brede carrosserie van de Turbo, is de 408 pk sterke 3,8-liter motor van de Sport Classic erin gelepeld en zijn de wielen van de GT3 eronder gemonteerd. Verder heeft de GTS opties zoals de sportstoelen en een actief veersysteem. Wel uniek voor de GTS is dat het interieur is bekleed met suède en dat de sportwagen eigen demperinstellingen heeft.

25 juni 2024

Besproken youngtimers

Mark Reus

Youngtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen